Αποτελεί ασυγχώρητη ιστορική άγνοια να ταυτίζονται οι Έλληνες του Πόντου και οι Λαζοί, γιατί μεταξύ τους δεν υπάρχει καμιά εθνολογική σχέση. Οι Λαζοί είναι ένα μικρό εθνάριο με 150.000 κατοίκους, περίπου, και έλκουν την καταγωγή τους από τα διάφορα έθνη του Καυκάσου, όπως των Μιγγρέλων, Ιβήρων. Απαζάδων, Κιρκασίων. Οι Λαζοί χρησιμοποιούν το τουρκικό αλφάβητο και η γλώσσα τους συγγενεύει με την ιβηρική. Έχουν δικά τους ήθη και έθιμα και ουδέποτε υποστήριξαν ότι είναι Έλληνες, γιατί γνώριζαν ότι αποτελούν ξεχωριστό έθνος. Το ίδιο όμως δεν συνέβαινε με τους Πόντιους, που σε κάθε ευκαιρία τόνιζαν την ελληνική τους καταγωγή και αισθάνονταν γι' αυτό μεγάλη περηφάνεια. Αποκαλούσαν τον εαυτό τους Τραντέλληνους, δηλαδή τριάντα φορές Έλληνες ή Δρακέλλενους, δηλαδή δράκοι Έλληνες.
Ο Ηρόδοτος θεωρεί τους Λαζούς ως υπολείμματα του στρατού του Φαραώ Σέσωτρις, που είχε φθάσει κάποτε μέχρι την Κολχίδα. Οι «Μύριοι» του Ξενοφώντα στην κάθοδο τους στην Τραπεζούντα δέχτηκαν πολλές εχθρικές επιθέσεις από τους Λαζούς. Αντίθετα οι Έλληνες της Τραπεζούντας τους φιλοξένησαν.
Ο λαογράφος του Πόντου Γεώργιος Κανδηλάπτης γράφει για τους Λαζούς τα εξής: «...Οι Λαζοί με την ιδίαν αυτών εθνικότητα, ιδίαν γλώσσαν, ίδια ήθη και έθιμα, ουδεμίαν σχέσιν έχουν μεθ' ημών των Ποντίων Ελλήνων και αυτών των Τούρκων. Και πολλάς παρέσχον ούτοι εις την τουρκικήν κυβέρνησιν ανωμαλίας και ταραχάς επιδιώκοντες το ίδιον συμφέρον των, διαφεύγοντες ως εκ του ορεινού και απροσίτου εδάφους των πάσαν κατ' αυτών καταδίωξιν. Αισχροί συμφεροντολόγοι και καιροσκόποι, κατά τας περιστάσεις εγένοντο πειθήνια τυφλά όργανα των κατά καιρούς σωβινιστικών αρχών...»
Τη διαφορά μεταξύ των Ποντίων και των Λαζών τη γνώριζαν και οι Τούρκοι οι οποίοι αποκαλούσαν τους μεν Πόντιους Ρωμίους, ενώ τους Λαζούς, Λαζ ή Λάζογλου και τη χώρα τους Λαζιστάν.
Το Λαζιστάν βρίσκεται στο νότιο τμήμα της χώρας των αρχαίων Κόλχων και εκτείνεται κατά μήκος της παραλίας του Ανατολικού Πόντου.
Στους χρόνους της Ρωμαϊκής εισβολής, η χώρα των Λαζών ανήκε ττην κατοχή του Μ. Μιθριδάτη και την κυβερνούσε ο δευτερότοκος γιος του Μαχάρους. Μετά την ήττα του Μιθριδάτη από τον Πομπήιο τo Λαζιστάν έγινε ρωμαϊκή επαρχία και συμπεριλήφθηκε στο κράτος του Πόντου. Αργότερα περιήλθε στην κηδεμονία των Περσών. Οι χρονογράφοι της βυζαντινής αυτοκρατορίας αναφέρουν ότι οι Λαζοί δυσφόρησαν με τους Πέρσες και ζήτησαν την προστασία των Βυζαντινών. Ο Ιουστινιανός ανταποκρίθηκε στο αίτημα των Λαζών και διέθεσε άντρες για τη φρούρηση της χώρας, ενώ παράλληλα έχτισε και οχυρωματικά έργα και πόλη που την ονόμασε Πέτρα και την χρησιμοποίησε για στρατηγείο του. Η κακή διοίκηση του Βυζαντινού Επιτρόπου της Πέτρας, προκάλεσε την εξέγερση των κατοίκων. Το γεγονός αυτό το εκμεταλλεύτηκε ο Πέρσης βασιλέας Χορσόης ο Α'. που κατέλαβε τη χώρα και κυρίευσε την Πέτρα. Τότε οι Ααζοί ζήτησαν πάλι τη βοήθεια των Βυζαντινών. Τα στρατεύματα των Βυζαντινών απελευθέρωσαν τη χώρα από τους Πέρσες. Οι Ααζοί του 541 μ.Χ. ασπάστηκαν τον Χριστιανισμό. Αποδείχτηκε όμως αργότερα, πως ο ομαδικός εκχριστιανισμός τους απέβλεπε σε υλικά και μόνο συμφέροντα, γιατί με την πρώτη ευκαιρία επέστρεψαν στον ισλαμισμό και συμμάχησαν με τους Πέρσες. Στα χρόνια της τουρκικής σκλαβιάς και ως τον ξεριζωμό του ποντιακού ελληνισμού, οι Λαζοί υπήρξαν οι πιο στυγνοί εγκληματίες για τα απάνθρωπα κακουργήματα τους σε βάρος των Ποντίων. Ο αιμοσταγής αρχηγός των τσετέδικων τμημάτων των Λαζών, Τοπάλ Οσμάν, υπήρξε ο αρχιτέκτονας της σφαγής των Ποντίων Ελλήνων και των Αρμενίων. Το αν συνέβηκε να ζουν οι αισχροί συμφεροντολόγοι και καιροσκόποι Λαζοί στην περιοχή του Πόντου, αυτό δεν σημαίνει πως είναι Έλληνες και μάλιστα με εθνική συνείδηση.
Η ατυχής έκδοση του δίσκου περί «ζη ζη και μας είπανε Λαζοί» είχε σαν αποτέλεσμα να συγκεντρωθούν, με αγανάχτηση, στις 6 Οκτωβρίου I 968 σε κοινή σύσκεψη τα ποντιακά σωματεία της Θεσ/νίκης και ύστερα από εμπεριστατωμένη διαλογική συζήτηση συνέταξαν υπόμνημα προς το Υπουργείο Προεδρίας, με τo oπoiο ζήτησαν ζ την απαγόρευση της κυκλοφορίας του δίσκου. Το Υπουργείο με την υπ'αριθμ. 54166/13346/23-11- 68 απόφαση του διέταξε την καταστροφή του δίσκου. Η απόφαση αυτή κοινοποιήθηκε σε όλες τις αρμόδιες αρχές του κράτους. Καμιά σχέση, λοιπόν, δεν έχουν οι ληστές Λαζοί με τον ευγενή ποντιακό ελληνισμό. Το να αποκαλείται, έστω και από έγνοια, ο Πόντιος Λαζός, αποτελεί βλασφημία φοβερή για την εθνική τιμή του ποντιακού ελληνισμού. Στο σημείο αυτό παρακαλώ τους νέους του «Λαζοχωρίου» Βέροιας να σπεύσουν το γρηγορότερο και να απαλλάξουν τον ωραίο Συνοικισμό μας από την ξενική ονομασία Λαζοχώρι. Η διατήρηση της ονομασίας αυτής αποτελεί μαύρη κηλίδα στην μνήμη των αείμνηστων αγνών ιδρυτών του Συνοικισμού μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου